Wandelen en de beloning

27 mei 2017 - Yoshino, Japan

Vanuit Nosegawa stond een bergrit van een uurtje aan de basis van een mooi avontuur. De Koyasan Choishimichi Pelgrims tocht stond op de planning, of in ieder geval een deel ervan. In overleg was er gekozen voor een route van ongeveer 10 km, wat maar een klein stukje van de totale route was. Vol goede moed gingen we op pad vanaf de parkeerplaats. Zo bijdehand als we zijn, dachten we de auto al een stuk in de route geparkeerd te hebben. Jammer maar helaas... het bleek juist verder lopen te zijn. Vanaf het begin waren we de route een beetje kwijt. Gelukkig was één van de lokals, bij wie we praktisch in de achtertuin stonden, zo vriendelijk om ons de weg te wijzen. Na een stevig stukje klimmen, ging het bewoonde landschap over in een bebost gebied, "gelukkig" hield het stijgen niet op. De wandeltocht was zwaar vanwege het vele klimmen dat we moesten doen. Ondanks Rutgers positieve "we zijn er echt bijna" sloeg de twijfel, of Futatsu-Torii gates wel te halen was in de tijd die we ons hadden gesteld, toe. De voldoening was des te groter toen we deze tocht binnen de tijd bereikten. De bergen bleken ons zo machtig dat we in de 4,5 uur die we beschikbaar hadden, maar 6 van de 10 geplande km hebben afgelegd. Een hele mooie ervaring met een hoop zweet en gelach. Op naar de Ryokan!

De Ryokan is een fantastische beloning na een zware beproeving. Bij aankomst worden we door vier man personeel ontvangen en direct in de watten gelegd. De Onsen is extra fijn voor de vermoeide beentjes en we kunnen genieten van traditionele Japans "tafelen". In een woord fantastisch!