Stilte na de storm

25 mei 2017 - Hashimoto, Japan

Na al de avonturen in Tokyo zijn we wel toe aan wat rust. We stappen op de trein richting Hakone. Dit is een in-de-bergen-gelegen dorp dat voor de bewoners van Tokyo fungeert als een weekend get-away. Normaal gesproken lekker toeristisch dus, maar op een gemiddelde dinsdagmiddag blijkt dat behoorlijk mee te vallen.

Aangekomen in Hakone besluiten Ted en Jelle om via een bergtrein en kabelbaan Mt. Fuji van dichtbij te gaan bekijken. Onderweg komen ze een zwavelmijn tegen, waarvan de penetrante lucht direct de kabelbaan binnendringt. Gelukkig werden er bij de start vochtige monddoekjes uitgedeeld om de lucht tegen te houden.
Tijdens de kabelbaan zien ze de mooiste uitzichten. Mt. Fuji is in volle bewondering te zien. Wat een fantastisch uitzicht!

Ondertussen hebben Wina en Rutger besloten om het rustig aan te doen en voor het eerst deze vakantie een Onsen te bezoeken. Een mooie (met watervallen vergeven) klim brengt ze naar de onsen. Via een automaat (?) moeten ze kaarten kopen om binnen te komen.
Eenmaal binnen genieten ze van een prachtige spa-achtige ervaring.  Wel gescheiden uiteraard, volgens Japanse traditie.  De fantastische lunch maakt deze dag helemaal compleet.

Helemaal relaxt stappen we op de trein naar Odawara, richting onze AirBnB. Dit blijkt een erg groot en authentiek Japans huis te zijn. Supertof! De gastvrouw is enorm vriendelijk en biedt aan om ons naar het station te brengen de volgende ochtend. Daar maken we natuurlijk graag gebruik van! De avond zelf brengen we door zoals de rest van de dag: lekker rustig. Van de bijbehorende massagestoel wordt uiteraard gretig gebruik gemaakt door ons alle 4.

De volgende dag reizen we via 2 autoritten en 2 treinritten in totaal in 7 uur van Odawara naar Wakayama. Het is een behoorlijke rit, maar de 2e autorit doen we in ons net-opgehaalde huurauto'tje, dus dat is weer een hele nieuwe beleving. 'Auto'tje' is hier overigens niet helemaal op z'n plaats, aangezien alle 4 de backpacks/koffers er in passen en wij zelf nog ruim kunnen zitten! Helemaal goed dus.

Rijden in Japan is heel goed te doen. De maximum snelheden liggen een stuk lager dan in Nederland en iedereen rijdt netjes. Enkel het links rijden wil nog wel eens voor verwarring zorgen, met name de richtingaanwijzer die aan de 'verkeerde' kant van het stuur zit. De ruitenwisser wordt dus zeer regelmatig voor richtingaanwijzer gezien :)

In Wakayama aangekomen doen we het vrij rustig aan na deze lange rit. We lopen een restaurant binnen waar we de enige blijken te zijn. De gastheer/kok/bediening (allemaal dezelfde persoon) loopt de benen uit z'n lijf voor ons. Er wordt enkel vlees geserveerd maar dit is van zulke hoge kwaliteit dat dit absoluut geen probleem is. Omdat we de enige in het restaurant zijn, krijgen we alle aandacht van de gastheer. De communicatie is van het niveau handen-en-voeten, maar hij maakt er zo een erg speciale avond van. Uiteindelijk krijgen we ook nog wat cadeau's in de vorm van vlees voor op de grill en noodles met saus voor thuis. Heerlijk!
Terug in het hotel zien we dat het de volgende dag gaat regenen, dus we gooien de plannen een beetje om. We boeken een goedkope AirBnB dicht bij Koya-san en besluiten om het verder rustig aan te doen.

De volgende dag maken we eerst gebruik van het gratis onsen bezoek dat we van het hotel hebben gekregen. Een heerlijk begin van de dag. In de hotel lobby hebben we nog wat muziek op de telefoon gezet voor in de auto en zijn op weg gegaan naar Hashimoto. We komen aan bij wederom een authentiek Japans huis, met een volledige keuken en een gezellige zitkamer. We besluiten om voor het eerst deze vakantie zelf te gaan koken.
We duiken een supermarkt in om wat spullen te halen. Dit is in Japan al een hele beleving! Een winkel vol met producten waarvan je geen idee hebt wat het is. Helemaal fantastisch.
De rest van de avond brengen we door in de zitkamer, waar we er wederom een mooi feestje van maken!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ludi:
    27 mei 2017
    Geweldig om op deze manier met het echte Japan in aanraking te komen! Wat zullen jullie veel te vertellen hebben dinsdag.
  2. Frans:
    27 mei 2017
    Wat een fantastisch avontuur!!!
  3. Deborah Nobels:
    27 mei 2017
    Echt genieten! Voelt alsof ik erbij bent, zo lekker kan je schrijven :)
  4. Wouter:
    28 mei 2017
    Is ook lekker om eens rustig aan te doen.... ;-) Enjoy!
  5. Wilma:
    28 mei 2017
    Het is weer leuk om te lezen! Het klinkt allemaal heel relaxed ✌
    Lekker lieverds!